Intervju: Elina har siktet inställt på 2013

ons 12 dec, 2012

1fcee121 5fa9 458a a4c3 6c52d4a4bc7d

Överlägset JSM-guld i Karlstad 2010! Foto: Deca Text&Bild

2012 blev ett skadestört år för långdistansaren Elina Johansson, 23, som nu är på väg tillbaka och har satt upp nya mål för 2013. På meritlistan finns JSM-guld på 5000 m 2010 och JSM-silver i terräng från 2011 då hon pressade Meraf Bahta hela vägen. Ett av målen för 2013 är att ta sig under 17:00 på distansen.

Berätta lite om vem du har som tränare och hur ni tillsammans lägger upp träningen nu under vintern?
– Anders Fredriksson (mer känd som Bamse) är min tränare i Spårvägen. I vinter ligger fokus på att fortsätta att långsamt öka löpmängden efter att ha tränat mycket alternativt under hösten i och med den långa skadeperioden förra året. Vanligt förekommande inslag i träningen är tröskel (både som enskilt pass och som inslag i långpass), koordinationslopp och teknik (ex. 10x100m), aeroba intervaller, skivstångsstyrka, alternativträning och en del distanslöpning. Jag springer sällan mycket kvalitet utan ofta blir det två kvalitetspass i veckan vilket inte kommer förändras så mycket. Jag har gärna tävling som inslag i träningen och i vinter blir det förmodligen några inomhustävlingar och kanske några terränglopp. Tävlingar är ett roligt sätt att bryta av träningen med och ger också samtidigt ett bra träningspass. Dessutom får jag vid tävlingar ett kvitto på min hur min formstatus är.

Det låter som om du får det mesta i träningsväg. Hur fungerar kommunikationen mellan dig och Bamse?
– Har ni ändrat något i upplägget inför kommande säsong? ?Vårt samarbete bygger oftast på att vi tillsammans lägger upp en översiktlig plan och därefter planerar jag själv mer detaljerat träningen för varje vecka och hur den bäst ska passa in i mitt ofta hektiska liv. Jag bollar dock min plan och får den godkänd av Bamse innan varje vecka (för att jag inte ska hitta på något dumt). Vårt samarbete handlar oftast om att Bamse bromsar mig, eftersom jag lätt blir ivrig och tränar för hårt eller för mycket vilket leder till skador. Upplägget ser egentligen ut som det gjort tidigare år. Skillnaden är att vi försöker förbättra styrketräningen genom nya idéer och instruktioner av tyngdlyftare på Sundbybergs tyngdlyftarklubb.

Du och Bamse tänker verkligen på de små detaljerna. Vad har du för målsättning med säsongen 2013?
– Målsättningen nästa år är att göra en bra terrängsäsong på hösten/vintern. Först och främst SM, men jag vill också springa några lopp i Europa och förhoppningsvis få representera Sverige på NM. Jag vill också under bansäsongen pressa mitt 5000m pers till under 17 min. Jag tror att jag har stora möjligheter att springa bra 2013, bara jag håller mig hel! Därför kommer jag till stor del att fokusera på att hålla mig hel. Håller jag mig hel tror jag att resultaten kommer automatiskt.

Vilka fördelar under tävlingarna tror du att du fått nu när du fyllt 23 år?
– Ja, det kan man fråga sig. Jag har ju varit senior i ett år, men dessvärre inte kunnat tävla så mycket på grund av skador. Så detta år hoppas jag att jag får göra ett senior-år på riktigt genom att tävla alla mästerskap i seniorklassen. Just nu känns det inte som någon fördel att ha blivit senior då jag upplever det som ett ganska stort kliv. Konkurrensen är påtagligt hårdare bland seniorer. Det blir en utmaning och jag gillar utmaningar! Att jag blir äldre innebär ju att jag också har mer erfarenhet och dessutom ytterligare ett år av träning bakom mig. Jag tror och hoppas att träningskontinuiteten (syftar på all träning, inte bara löpning) kommer hjälpa mig att prestera bättre.

Vi tackar Elina för intervjun och önskar lycka till under 2013!

Elina Marie Johansson
Född: 12 december 1989
Bor: Solna
Klubb: Spårvägens FK
Tränare: Anders "Bamse" Fredriksson
Yrke: Studerande på Stockholms universitet
Familj: Sambo
Meriter: JSM22-guld 5000 m och brons på 1500 m 2010, JSM-silver terräng 2011.
Personliga rekord: 1000 m 2:59.18 (2011), 1500 m 4:34.30 (2010), 3000 m 10:02.98 (2011), 9:54.70i (2011), 5000 m 17:25.62 (2011), 10 km väg 36:01 (2011), 1500 m hinder 5:12.50 (2011).

En normal träningsvecka
Måndag fm: 45 min crosstrainer
Em: 10 km distans följt av skivstångsstyrka
Tisdag fm: 45 min crosstrainer följt av bålstyrka
Em: 30 min tröskel, sammanhängande eller uppdelad
Onsdag fm: 10 km distans
Em: 10 km distans följt av fotstyrka och bålstyrka
Torsdag fm: 45 min crosstrainer
Em: Distans följt av löp-och häckskolning samt 10x100 m koordinationslopp
Fredag: Vila eller ett lugnt alternativpass
Lördag fm: Aeroba intervaller, t ex 2x(6+4+2 min)
Em: 45 min wetwest
Söndag: Långdistans 85-100 min, ibland med inslag av tröskel
Totalt: 80-90 km fördelat på 10-12 pass, ca 11 timmar

Marcus Gustafsson